Frisdrank verhoogt risico op hartziekten
Het drinken van meer dan één frisdrankje per dag, zelfs de suikervrije, is geassocieerd met een verhoogd voorkomen van “metabool syndroom”. Dit bestaat uit een cluster van risicofactoren, zoals hoge bloeddruk, verhoogd triglyceridengehalte in het bloed, verlaagd gehalte van goede HDL cholesterol en hoge bloedsuikerspiegel, die kunnen zorgen voor de ontwikkeling van diabetes en cardiovasculaire ziekte.De link tussen frisdranken en cardiovasculaire ziekten, die werd gevonden in de studie, was geen grote verrassing. Dit zegt Dr. Ramachandran Vasan, professor in de geneeskunde aan de Universiteit van Boston. Er werden in eerdere studies namelijk al enkele aanwijzingen gevonden. “Maar dit is de eerste studie die het verband aantoont in een prospectieve trend en in een grote populatie,” zet Vasan. De zogenaamde Framingham Heart Study bestond immers uit 6000 deelnemers uit een stadje in Massachusetts. In het begin van de studie had geen enkele van de deelnemers het metabool syndroom. Na vier jaar zagen de onderzoekers dat de mensen die meer dan één frisdrank per dag dronken 44% meer kans hadden op de ontwikkeling van metabool syndroom dan de mensen die nooit frisdrank dronken.
Nadat de onderzoekers de data hadden gecorrigeerd voor andere factoren, zoals het gehalte van verzadigde vetten en vezels in het dieet, totale calorie-inname, roken en fysieke activiteit, werd het duidelijk dat er een link was tussen het consumeren van frisdranken en metabool syndroom. Er zijn nu verschillende theorieën over de oorzaak van deze link: het zou kunnen dat de zoetheid van frisdranken kan aanzetten om vet voedsel te eten of dat de caramelinhoud van de dranken metabole veranderingen kan veroorzaken die zouden leiden tot insuline resistentie. Maar om hierover zekerheid te hebben, is er nog verder onderzoek nodig.
Als je dit artikel interessant vond en op de hoogte wilt blijven schrijf je dan in op onze nieuwsbief



