Belangrijkste keywords voor Eten tegen prostaatkanker : prostaatkanker, voeding, invloed, mate, duidelijk, dieet, kanker, wijzigingen, vitamine, ontwikkeling, leef-, tomaten, impact, evenwel, ...
Eten tegen prostaatkanker
Voor het eerst heeft een studie bij de mens aangetoond dat door een wijziging van de leef- en eetgewoontes de ontwikkeling van
prostaatkanker kan gestopt en zelfs teruggeschroefd worden.. De incidentie van prostaatkanker neemt alsmaar toe. In termen van prevalentie heeft prostaatkanker longkanker onttroond en is deze resoluut bij de man de meest geregistreerde vorm van kanker geworden. In termen van mortaliteit komt prostaatkanker op de tweede plaats, juist na longkanker. In tegenstelling met aspecten als leeftijd, erfelijkheid of ras is voeding een
risicofactor die wel kan beïnvloed worden en mede daardoor alle aandacht verdient. Op basis van recente gegevens hebben drie Amerikaanse vorsers (1) uit Los Angeles een aantal nutritionele pistes vooropgesteld. Zo komt bij verschillende studies, uitgevoerd in diverse landen, duidelijk naar voor dat een eerste belangrijke factor de
vetinname is. De stelling dat een vetrijke voeding het risico op prostaatkanker verhoogt, wordt door iedereen unaniem bevestigd. Hoewel een verklaring hiervoor nog niet helemaal duidelijk is, denkt men aan volgende pistes : een invloed op de androgeenspiegel in het bloed, de productie van
vrije radicalen, de vorming van pro-inflammatoire metabolieten uit vetzuren of nog de invloed van de voeding op de waarden van de groeifactor analoog aan het insuline (IGF-1).
Rode tomaten en groene thee
Uit tal van gegevens blijkt dat antioxidanten van preventief belang kunnen zijn. Voor wat de voeding betreft is de werking van het lycopeen, het rode pigment in tomaten, uitvoerig gedocumenteerd. Het lijkt ondertussen meer en meer voor de handliggend dat het lycopeen samen met een aantal andere bestanddelen present in tomaten (onder andere bepaalde
carotenoïden) synergetisch samenwerken. Voor wat de voedingssupplementen betreft leidden selenium en vitamine E, evenwel niet unaniem in alle onderzoeken, tot positieve resultaten. Hoewel in bepaalde studies deze stoffen preventief bleken te werken blijft het heilzaam effect bij een gediagnosticeerde kanker hypothetisch. Als beschermende factor tegen de afbraak van vitamine D is een genoeg aanwezigheid van calcium ook een belangrijk aspect. Ook van soja-eiwitten is geweten dat ze in staat zijn de ontwikkeling van cancerogene prostaatcellen te remmen.
Groene thee tenslotte, vermaard omwille van zijn rijkdom aan bepaalde flavonoïden, zou ook zijn duit in het zakje kunnen doen. Deze thee blijkt de apoptose van door kanker aangetaste prostaatcellen positief te kunnen beïnvloeden.
Voorkomen …. en genezen ?
Heel wat voedingsstoffen blijken dus in staat te zijn de ontwikkeling van prostaatkanker te beïnvloeden. Naast een aantal preventieve maatregelen kan men zich de vraag stellen in welke mate de levensstijl in het algemeen en de voeding vooral het ontstaan prostaatkanker kunnen voorkomen. In welke mate
voedingsadviezen meegegeven aan patiënten met prostaatkanker een invloed hebben op het verloop van de aandoening werd tot op heden bijna nooit onderzocht. Dit is overigens geen gemakkelijke opdracht. aan de ene kant omdat de aard van de te wijzigen gewoontes zeer uiteenlopend kan zijn en aan de andere kant moet de impact van de wijzigingen in eet- en leefstijl in diverse behandelingen kunnen aangetoond worden. Een team uit San Francisco heeft de uitdaging evenwel aangegaan. Ze rekruteerden 93 mannen met
prostaatkanker (diagnose bevestigd door een biopsie) die ervoor gekozen hadden af te zien van een conventionele behandeling (2).
Is een ‘ultra-mager’ dieet wel evenwichtig ?
Een ander heikele vraag is of de drastische vetbeperking, een sleutelelement in het dieet tegen prostaatkanker, geen negatieve invloed heeft op de totale
lees meer over Eten tegen prostaatkanker