Heeft België een tekort aan omega-3 vetzuren?
Hoe is het bij ons gesteld met de aanbreng van
omega-3 ? Er zijn nieuwe gegevens beschikbaar voor België die een antwoord geven op deze vraag. Heel wat bronnen houden vol dat ons ‘westers’ voedingspatroon onvoldoende omega-3 vetzuren verschaft. De feitelijke gegevens voor wat België betreft schieten schromelijk tekort. Op een symposium gewijd aan dit onderwerp*, stelde Prof. S. de Henauw (Universiteit van Gent) de resultaten van een onderzoek voor dat gevoerd werd bij 600 vrouwen (leeftijd 18-39 jaar) in de Gentse regio. Over het algemeen bevestigen de resultaten de gegronde bezorgdheid : we halen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voor deze
vetzuren niet.
Onvoldoende aanbreng
Uit het onderzoeksmateriaal blijkt dat de meerderheid van de ondervraagden niet de minimale drempel voor de hoeveelheid ALA haalt. De
Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor dit vetzuur bedraagt < 1 % van de totale energie behoefte (TEB). De lange-keten omega-3 vetzuren, te weten het EPA en het DHA, vertegenwoordigen gemiddeld niet zo veel dan 0.1 % van de TEB bij de onderzoekspopulatie, wat ook beduidend onder de aanbevelingen ligt (< 0.3 % van de TEB). De verhouding n-6/n-3 vertoont een gemiddelde waarde tussen 6 en 10, wat niet zo veel hoog is dan wat bepaalde bronnen voorhouden (ongeveer 15), al blijft het toch boven de aanbevolen maximale limiet van 4 tot 5.
Omega-3 in sausen
In het onderzoek werd ook het aandeel van de omega-3 houdende
voedingsmiddelen onderzocht. Het is vooral op dit vlak, eerder dan de inname van omega-3 vetzuren in absolute hoeveelheden, dat er zich bepaalde verschillen in eetcultuur in België manifesteren. Zo zijn
sausen de belangrijkste bron van ALA : ze zijn goed voor niet
lees verder