Hoe gezond is groene thee?
Over groene thee wordt beweerd dat het helpt bij het voorkomen van hart en vaatziekten en ook bij de preventie van kanker een rol kan spelen. Het zou bovendien ontstekingen tegen gaan. Maar is er ook onderzoek dat reeds die beweringen ondersteunt? In de online editie van het vakblad de American Journal of Physiology wordt een onderzoek beschreven dat met muizen gedaan werd. Zwemmende muizen! Tien weken lang kreeg een groep muizen groene thee supplementen (catechinen) en ze zwommen krachtiger en langer dan muizen die dat niet kregen. De hoeveelheid groene thee die de muizen kregen komt overeen met vier koppen groene thee voor een mens. Maar een muis is geen mens. Daarom is het interessant dat in het American Journal of Clinical Nutrition een ander onderzoek beschreven wordt waarbij wel mensen betrokken waren.
Twee groepen mannen kregen zwarte thee te drinken, maar bij de ene groep waren aan de thee catechinen toegevoegd en bij de andere niet. De mannen werden drie maanden geoserveerd en ze volgden een zelfde dieet. Uiteindelijk bleken de groene thee mannen ongeveer twee keer zoveel gewicht verloren te hebben (2,12 kilo tegen 1,16 kilo). Ook waren ze meer vet kwijt en hadden ze minder slecht cholesterol in het bloed (American Journal of Clinical Nutrition 2005;81:122). Zwarte thee is overigens gefermenteerde groene thee en bij dat proces gaan naar alle waarschijnlijkheid veel catechinen verloren. Wat let u? Vier koppen groene thee per dag. Samen met eens per dag een glaasje wijn bij het eten, een paar keer per week verse vis, veel verse groenten en fruit, en noten zorgt voor een gezond dieet. Daarbij wat extra bewegen. Kan gezond blijven gemakkelijker?




