Omega-3 visolie

 
Wetenschappers vinden steeds meer aanwijzingen dat visolie een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van depressies, wisselende gemoedsstemmingen en mentale vermoeidheid. In een wereldwijde internationale studie werden verschillende bevolkingsgroepen met mekaar vergeleken en daaruit bleek dat naarmate het visverbruik groter is, het aantal depressies lager en de algemene mentale gezondheid beter is.

Zit er in vis een stof die een gunstige invloed heeft op de werking van de hersenen? Hersenen bevatten naast water ook zeer veel vetten die bijzonder rijk zijn aan DHA, dat is decosahexaeenzuur, een vetzuur dat in het lichaam slechts in beperkte mate wordt aangemaakt. Of het lichaam genoeg DHA aanmaakt, hangt onder meer af van het voedingspatroon. Onderzoekingen hebben aangetoond dat ons westers voedingspatroon de aanmaak van DHA niet in de hand werkt. Voor een goede hersenwerking zou een genoeg toevoer van DHA via de voeding dus belangrijk kunnen zijn. Wat heeft dat nu met vis te maken? Ongeveer zestig procent van het drooggewicht van de hersenen bestaat uit vetten. Een groot deel van dat vet bestaat uit dezelfde vetten die in visolie terug te vinden zijn. Het zijn essentiële vetzuren die onontbeerlijk zijn voor de ontwikkeling en het goed functioneren van de hersenen. De belangrijkste bron van DHA in de voeding is dan ook vette vis.

Biochemisch gezien behoort DHA tot de klasse der hogere omega-3 vetzuren maar het hoger vetzuur dat in vette vis voorkomt is EPA of eicosapentaeenzuur. Om dit EPA draait het allemaal, want niet iedere visolie is evenwaardig. Net als iedere soort vis een eigen smaak heeft, zo verschilt ook de samenstelling van hun olie. De universiteiten van Maastricht en van Gent zijn nauw betrokken bij het onderzoek. Het initiatief gaat uit van professor M. Maes van het Departement Psychiatrie en Neurobiologie lees verder





Vis eten tijdens zwangerschap zorgt voor slimmere kinderen
Een grootschalige Amerikaanse studie toont aan dat kinderen van vrouwen die weinig of geen vis aten tijdens de zwangerschap een lager IQ hadden en meer gedrag...

Natuurvriendelijk eten
Een te hoge uitstoot van broeikasgassen heeft een negatieve invloed op het milieu, dat weet iedereen tegenwoordig. Maar dit misschien niet: je kan zelf bijdragen aan een vermi...

Eten smaakt beter met een McDonald's logo
De meeste drie- en vijfjarigen die meededen aan een smaakonderzoek, gaven de voorkeur aan de voedingswaren verpakt in een McDonald's verpakking – ook al...


Tips voor een gezonde voeding
Een gezond lichaam en een gezonde geest is voor iedereen het beste, om ons zo goed mogelijk in ons vel te voelen en om van een goede gezondheid te kunnen geni...

Wat zijn anti-oxidanten?
Anti-oxidanten is een verzameling van verschillende organische substanties, zoals daar zijn: vitamine C en vitamine E, Vitamine A, selenium (mineraal) en carotenoïden. Ca...

Je eet hoe je je voelt
Je bent wat je eet, en je eet hoe je bent, zo blijkt uit recent onderzoek. Onze gemoedsgesteldheid wordt weerspiegeld in wat we eten. Sterker...

Meer voedsel zet aan tot meer eten
Wanneer je een dag te veel eet, reken er niet op dat je de volgende dag te weinig gaat eten. Wanneer mensen te grote maaltijden worden voorgeschoteld gaan ze ook te veel eten....

Infoblog de meest complete bron van informatie! Help Infoblog te vervolledigen en promoot je eigen site. Heeft u nog interessante informatie? Word dan infoblog partner en ontdek de voordelen!.
Vetverbranden.com - Hoe u uw metabolisme traint om PUUR LICHAAMSVET te VERBRANDEN