Voedingssuplementen voor vegetariërs
IJzersuppletie
Vegetariërs vormen geen aparte risicogroep wat betreft de mogelijkheid op een ijzertekort. (VoedNuokt2000) Je hoeft dan ook geen ijzerpreparaat te gebruiken. Uit voorzorg zou je dat eventueel wel kunnen doen. Er zijn geen specifieke bijwerkingen bekend over het gebruik van ijzerpreparaten. De bijwerkingen van een ijzerpreparaat zijn waarschijnlijk afhankelijk van de inname van andere mineralen als magnesium en zink. Ook eiwit kan mogelijk van invloed zijn op de werking van een ijzerpreparaat. Indien je een ijzerpreparaat gebruikt, kun je deze beter niet innemen met zuivelproducten. Het is beter om het ijzerpreparaat met een glas water in te nemen. In multivitaminepreparaten wordt bijna altijd een relatief kleine hoeveelheid ijzer aangetroffen. De opname van dit ijzer wordt mogelijk niet beïnvloed door de in het preparaat aanwezige vitamine C. Algemeen gezien hebben de vitaminen in een voedingssupplement geen invloed op de opname van de in dat supplement aanwezige mineralen en andere vitaminen.
Op het etiket van een voedingssupplement staat aangegeven of dit supplement al dan niet vegetarisch is. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geeft aan dat de maximaal veilige inname van ijzer is vastgesteld op 75 milligram per dag.
Vitamine B12 suppletie
Als je weinig of geen zuivelproducten en eieren gebruikt, loop je als vegetariër een risico op een tekort aan vitamine B12. In dat geval valt het aan te raden om uit voorzorg een vitamine B12 supplement te gebruiken. Vitamine B12 zit in veel multivitaminepreparaten. Ook bestaan er voedingssupplementen die alleen vitamine B12 bevatten. Deze vitamine B12 is synthetisch en wordt gemaakt door micro-organismen. Omdat de vitamine B12 in voedingssupplementen niet van dierlijke herkomst is, mag er van worden uitgegaan dat deze supplementen geschikt zijn voor vegetariërs en veganisten.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geeft aan dat de maximaal veilige inname van vitamine B12 duizend keer de RDA bedraagt. Dit komt neer op zo'n 28 milligram vitamine B12 per dag.
Multivitaminepreparaten
De Consumentenbond heeft in 2002 uitgebreid onderzoek gedaan naar voedingssupplementen. De bevindingen van dit onderzoek staan in een special van de Gezondgids 'Voedsel als medicijn' van juni 2002. Zij geven aan dat vooral multivitaminepreparaten veel gebruikt worden. De vitaminen in een multivitaminepreparaat zijn dikwijlsroyaal gedoseerd, tot meer dan 5 maal de dagelijks aanbevolen hoeveelheid die op 100% is gesteld. De hoeveelheid mineralen in een multivitaminepreparaat is, in vergelijking met de vitaminen, lees verder




